KASVATUS JA OHJAAMINEN
Merja Mutru
LAPSIHAVAINNOINTITEHTÄVÄ
Valitse tuttavapiiristäsi
alle kouluikäinen lapsi, mielellään
kuitenkin yli 10 kk ikäinen. Lapsi ei voi olla oma lapsesi eikä sisaruksesi.
Voit havainnoida samaa lasta toisen opiskelijan kanssa, mutta molemmat tekevät
omat muistiinpanot havainnoista. Havainnointi tapahtuu toimimalla lapsen
kanssa, juttelemalla lapsen vanhempien kanssa ja seuraamalla lasta. Aikaa
havainnoinnille kannattaa varata, että saat kuvauksestasi mahdollisimman
monipuolisen. Hyödynnä havaintojen apuna kirjaa Kasvun aika.
Kirjoita raportti blogiisi
havainnoistasi siten, että siinä ei käy ilmi lapsen oikea nimi (salassapito).
Käytä siis joko muutettua nimeä tai ilmausta esim. tyttö 3 v. Kirjoita raportti
otsikoimalla seuraavalla tavalla:
Yleistä tietoa lapsesta
Kuvaa lapsen:
- Temperamenttia, kiinnostuksenkohteita ja
vahvuuksia
- Päivittäistoimintoja
(ruokailu, WC, pukeutuminen, lepo ja ulkoilu) esim. kuinka omatoiminen lapsi on
/ millaista tukea lapsi tarvitsee
Sosiaalisesta kehityksestä
Kuvaa esimerkein
erilaisissa tilanteissa:
- Lapsen vuorovaikutusta (kuinka lapsi toimii
toisten lasten ja aikuisten kanssa)
- Lapsen
leikkiä (millaisia leikkejä lapsi leikkii, miten lapsi liittyy toisten lasten
kanssa leikkiin: millaisena oma-aloitteisuus / tuen tarve ilmenee, leikkiikö
yksin, vaihtuvatko leikkitoverit, miten lapsi keskittyy leikkiin, miten
mielikuvitus näkyy)
- Lapsen
yhdessä toimimisen taitoja (vuoron odottaminen, työrauhan antaminen, sääntöjen
noudattaminen)
Fyysisestä kehityksestä / karkea- ja
hienomotoriikan taitoja:
Kuvaa esimerkein lapsen:
- Liikkumiseen
liittyviä taitoja ja tottumuksia (millaisia erilaisia liikkumisen taitoja lapsi
osaa, tasapaino, ketteryys)
- Kädentaitoja
(esim. piirtäminen, maalaaminen, leikkaaminen, sorminäppäryys /esineiden
käsittely)
Psyykkisestä kehityksestä:
Kuvaa esimerkein
erilaisissa tilanteissa:
- Millaisia
tunteita lapsi ilmaisee ja miten (esim. elein, ilmein, sanoin, teoin), miten
lapsi sietää pettymyksiä
- Miten lapsi käyttäytyy uusissa tilanteissa
- Kuinka lapsi keskittyy toimintaan, millaiset
asiat vaikuttavat keskittymiseen
- Miten
innokas lapsi on oppimaan uusia asioita – miten ja millaisissa tilanteissa
ilmenee
- Miten lapsi muistaa asioita
Kuvaa lapsen puheen ja kielen kehitystä:
- esim.
millaista puhe on (pieni lapsi: miten hän kommunikoi), millaisia sanoja /
lauseita lapsi tuottaa, miten hän juttelee toisille lapsille, miten aikuiselle,
miten lapsi toimii ohjeiden mukaan, miten ymmärtää puhetta ja kertomuksia /
satuja
Lapsen arki kotona (vanhempien kertomana, jos
mahdollista)
- kuvaa
millainen lapsi on kotona (esim. miten päivittäistoiminnot sujuvat, millaisten
asioiden tai leikkien parissa lapsi viihtyy, viihtyykö hän itsekseen vai
kaipaako seuraa)
Pituus tehtävälle on noin
1-2 sivua.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti