tiistai 16. elokuuta 2016

Lapsihavainointitehtävä


KASVATUS JA OHJAAMINEN

 

Merja Mutru

 

LAPSIHAVAINNOINTITEHTÄVÄ

 

 

Valitse tuttavapiiristäsi alle kouluikäinen lapsi, mielellään kuitenkin yli 10 kk ikäinen. Lapsi ei voi olla oma lapsesi eikä sisaruksesi. Voit havainnoida samaa lasta toisen opiskelijan kanssa, mutta molemmat tekevät omat muistiinpanot havainnoista. Havainnointi tapahtuu toimimalla lapsen kanssa, juttelemalla lapsen vanhempien kanssa ja seuraamalla lasta. Aikaa havainnoinnille kannattaa varata, että saat kuvauksestasi mahdollisimman monipuolisen. Hyödynnä havaintojen apuna kirjaa Kasvun aika.  

 

Kirjoita raportti blogiisi havainnoistasi siten, että siinä ei käy ilmi lapsen oikea nimi (salassapito). Käytä siis joko muutettua nimeä tai ilmausta esim. tyttö 3 v. Kirjoita raportti otsikoimalla seuraavalla tavalla:

 

Yleistä tietoa lapsesta

Kuvaa lapsen:

-                     Temperamenttia, kiinnostuksenkohteita ja vahvuuksia 

-                     Päivittäistoimintoja (ruokailu, WC, pukeutuminen, lepo ja ulkoilu) esim. kuinka omatoiminen lapsi on / millaista tukea lapsi tarvitsee 

 

 

Sosiaalisesta kehityksestä

Kuvaa esimerkein erilaisissa tilanteissa:

-                     Lapsen vuorovaikutusta (kuinka lapsi toimii toisten lasten ja aikuisten kanssa)

-                     Lapsen leikkiä (millaisia leikkejä lapsi leikkii, miten lapsi liittyy toisten lasten kanssa leikkiin: millaisena oma-aloitteisuus / tuen tarve ilmenee, leikkiikö yksin, vaihtuvatko leikkitoverit, miten lapsi keskittyy leikkiin, miten mielikuvitus näkyy)

-                     Lapsen yhdessä toimimisen taitoja (vuoron odottaminen, työrauhan antaminen, sääntöjen noudattaminen)

 

Fyysisestä kehityksestä / karkea- ja hienomotoriikan taitoja:

Kuvaa esimerkein lapsen:

-                     Liikkumiseen liittyviä taitoja ja tottumuksia (millaisia erilaisia liikkumisen taitoja lapsi osaa, tasapaino, ketteryys)

-                     Kädentaitoja (esim. piirtäminen, maalaaminen, leikkaaminen, sorminäppäryys /esineiden käsittely)

 

Psyykkisestä kehityksestä:

Kuvaa esimerkein erilaisissa tilanteissa:

-                     Millaisia tunteita lapsi ilmaisee ja miten (esim. elein, ilmein, sanoin, teoin), miten lapsi sietää pettymyksiä

-                     Miten lapsi käyttäytyy uusissa tilanteissa

-                     Kuinka lapsi keskittyy toimintaan, millaiset asiat vaikuttavat keskittymiseen

-                     Miten innokas lapsi on oppimaan uusia asioita – miten ja millaisissa tilanteissa ilmenee

-                     Miten lapsi muistaa asioita

 

 Kuvaa lapsen puheen ja kielen kehitystä:

-                     esim. millaista puhe on (pieni lapsi: miten hän kommunikoi), millaisia sanoja / lauseita lapsi tuottaa, miten hän juttelee toisille lapsille, miten aikuiselle, miten lapsi toimii ohjeiden mukaan, miten ymmärtää puhetta ja kertomuksia / satuja

 

Lapsen arki kotona (vanhempien kertomana, jos mahdollista)

-                     kuvaa millainen lapsi on kotona (esim. miten päivittäistoiminnot sujuvat, millaisten asioiden tai leikkien parissa lapsi viihtyy, viihtyykö hän itsekseen vai kaipaako seuraa)

 

Pituus tehtävälle on noin 1-2 sivua.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti